Du är här: Start | Glassnyheter | Pressmeddelanden | SIA glassbarsguide

SIA glassbarsguide

född: en svensk glassbarsguide

SIA Glass lanserar i år Svensk Glassbarsguide 2007 – en presentation av 32 svenska glassbarer från Ystad till Haparanda.
– Glassbarerna är en del av den svenska gastronomin. Det är hög tid att ta glass på allvar, säger Per Stenström, glassmästare på SIA Glass.

SIA Glass är landets enda svenskägda glassföretag med rikstäckning. Och i hela landet, från Skåne till Norrland, finns glassbarer som säljer glass från det halländska familjeföretaget. Idén att göra en Glassbarsguide kändes därför naturlig:
– Glassbarer och sommar hör ihop. Det här är en present till glassälskare i hela landet från oss, säger Per Stenström, glassmästare på SIA Glass.

SIA Glass har alltid värderat skopglassen högt, och den alldeles nya glassbarsguiden bekräftar det synsättet:

- Vi tar glassätandet på allvar, och ser det som en del av den svenska gastronomin. Krogarna har ju sina guider, men det saknades en glassbarsguide.
Svensk Glassbarsguide 2007 kan också ses som en service för konsumenterna:
– Vi vill ju att våra glassfans ska hitta vår glass också på sommaren, även om de är långt från frysdiskar och kanske på resande fot, säger Per Stenström.
Årets upplaga av Svensk Glassbarsguide är den första  någonsin, men Per Stenström tror och hoppas att den här ska bli en årlig tradition:
– Ja, vi har redan nu planer på hur vi ska utveckla och bygga ut Svensk Glassbarsguide till nästa år. Men nu ska vi först njuta av årets upplaga ett tag!

De 32 glassbarer som är med är ett urval av alla som säljer skopglass från SIA Glass. Det är gamla och nya glassbarer, några ligger i storstadens citypuls, andra i små mysiga fiskelägen. Gemensamt för alla de olika glassbarerna är den glada stämningen.
– Ja, vi har underbara gäster, många stamkunder. För många av dem är det ett säkert sommartecken att vi öppnar. Vi får mycket glädje från kunderna, säger Malou Blomqvist, vars familj har ägt Fjällgatans kaffestuga på Söder i Stockholm i över ett halvt sekel.
– Att få vara med glassbarsguiden känns helt underbart. Den är ju perfekt att ha med sig om man till exempel är ute och reser i Sverige med familjen och vill äta god glass, säger Malou Blomqvist.

Svensk Glassbarsguide 2007 kommer i år huvudsakligen att distribueras i de 32 svenska glassbarer som är representerade i guiden, och delas ut gratis till glasskunder.

Svensk Glassbarsguide är producerad av Welcom Kommunikationsbyrå, Göteborg. För att beställa ett exemplar av Svensk Glassbarsguide 2007, vänligen skicka ett mail till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen och uppge företag och postadress.

SIA Glass ABligger i Slöinge i Halland. Företaget ingår i koncernen BERTEGRUPPEN AB som är Sveriges äldsta familjeägda företag med verksamhet sedan 1569. SIA Glass startade sin glasstillverkning 1961 och tillverkar enbart glass av färsk grädde och äkta råvaror. Vi är den enda rikstäckande glasstillverkaren som inte har ett vegetabiliskt lågprisalternativ.