Du är här: Start | Glassnyheter | Pressmeddelanden | SIA säljrekord i mars

SIA säljrekord i mars

Glassförsäljningen slog alla rekord i mars!

Aldrig har så mycket glass sålts i mars som i år. SIA Glass försäljning är 23 procent större än någonsin tidigare i företagets historia.

Våren kom tidigt år, och med den svenskens sug efter glass. Ett rekordsug visade det sig.

– Vi har adrig någonsin öppnat glassäsongen så starkt, det är överraskande men roligt, säger Per Stenström, VD SIA Glass, landets idag enda svenskägda rikstäckande glassföretag.

SIA Glass slår alltså alla tidigare försäljningsrekord med råge. Föregående månad hade glassföretaget 23 procent större försäljning än någonsin tidigare i samma månad.

För stycksortimentet (strutar, pinnar och isglass) är ökningen fantastiska 84 procent. Skopglassförsäljningen pekar också rakt upp mot glasshimlen och ökar med 18 procent. SIA Glass ökar även inom dagligvaruhandeln. Ökningen är där hela 14 procent.

–Det är ingen nyhet att försäljningen i glasskioskerna är väderberoende. Och vi gläds förstås åt siffrorna, men ändå roligare är att vi kan fortsätta öka med skopglassen där vi är marknadsledare.

Om värmen fortsätter att hålla i sig i vår och sommar kan det bli fler rekord som ryker.

– Förra sommaren fick vi ta in extrapersonal och köra extraskift. I år är vi nog lite bättre förberedda på vad som komma skall, säger Per Stenström.

Kokos/citrongräs och Viol heter två nyheter på skopglassidan som gått extra bra under förvåren. Även likaledes nya hjortronglassen Lakka (från SIA Glass premiumserie Svensk gräddglass med smak av världen) har gjort en kometkarriär och är redan uppe i toppen bland storsäljarna.

På pinnsortimentet gör de båda nya strutarna Lemoncurd och Dulce de Leche succé. Det nya emballaget för Trollis har gett den ett jätteryck och försäljningen har dubblats.

SIA Glass AB ligger i Slöinge i Halland. Företaget ingår i koncernen BERTEGRUPPEN AB som är Sveriges äldsta familjeägda företag med verksamhet sedan 1569. SIA Glass startade sin glasstillverkning 1961 och tillverkar enbart glass av färsk grädde och äkta råvaror. Vi är den enda rikstäckande glasstillverkaren som inte har ett vegetabiliskt lågprisalternativ.