Du är här: Start | Glassnyheter | Pressmeddelanden | Premiumglass fortsätter ta marknadsandelar

Premiumglass fortsätter ta marknadsandelar

Glasspaning:
Premiumglass fortsätter att ta marknadsandelar

En tydlig trend syns nu på glassmarknaden: Premiumglass gjord på äkta grädde, animaliskt fett, säljer bättre än lågprisglass. Det visar statistik från Jordbruksverket.

Riktig glass, eller premiumglass som det heter i livsmedelsbranschen, görs av animaliskt fett, alltså grädde i det här fallet. Detta till skillnad från lågprisglass, som görs på vegetabiliska fetter.

Enligt Jordbruskverkets senast publicerade statistik för Glassmarknaden har animaliskt fett stabiliserat sig som större än vegetabiliskt fett. Animaliskt fett stod då för 49 procent, vegetabiliskt för 46 procent och resterande del utgörs av saftis och sorbet.

Trendbrottet skedde 2004 då animaliskt fett i glass blev vanligare än vegetabiliskt, som dittills hade dominerat. Och trenden håller i sig enligt Rolf Frid, vd för SIA Glass, det vill säga animaliskt har fortsatt att öka sin andel, även under förra året.

– Det är en seger för kvalitetsglass. Glass gjord på grädde är överlägsen i smak, så är det bara. Men jag är inte förvånad – svensken föredrar numera glass som görs med äkta grädde och naturliga ingredienser*, säger Rolf Frid.

På det halländska glassmejeriet har man alltid propagerat för äkta grädde i glassen, för smakens och äkthetens skull, och det i sin tur hänger ihop med företagets helhetssyn på människor, djur och natur:
– Kvalitet och god smak går hand i hand med att man gör glassen med naturliga ingredienser, något annat är otänkbart för oss. På SIA Glass arbetar vi endast med naturligt högklassiga råvaror, och det är vi stolta över. Vi är tydliga med vad vi gör: en produkt som är ett nyttigt njutningsmedel.

Jordbruksverkets siffror stöds också av en undersökning som SIFO nyligen gjort på uppdrag av SIA Glass, där 1 000 personer tillfrågades.* Hela 69 procent av svenska folket, alltså cirka sju av tio svenskar, anser att det är mycket eller ganska viktigt att glassen de äter är tillverkad av äkta råvaror och naturliga ingredienser.

* Se SIFO-undersökningen som finns publicerad på www.siaglass.se, under menyn Press.