Du är här: Start | Glassnyheter | Pressmeddelanden | 7 av 10, glass ska vara naturlig, ekologisk och svensk

7 av 10, glass ska vara naturlig, ekologisk och svensk

Sju av tio svenskar i SIFO-undersökning:
Glass ska vara naturlig, ekologisk och svensk

Svenska folket vill äta glass som är gjord på naturliga ingredienser, av äkta råvaror och är producerad i Sverige. Och man är beredd att betala lite mer om den är ekologiskt producerad. Det visar en ny SIFO-undersökning om svenska folkets glassvanor.

Hela 69 procent av svenska folket, alltså cirka sju av tio svenskar, anser att det är mycket eller ganska viktigt att glassen de äter är tillverkad av äkta råvaror och naturliga ingredienser. Bland kvinnor var andelen ännu högre, hela 74 procent. Motsvarande siffra för män var 64 procent.

Det visar en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av SIA Glass, där 1 000 personer tillfrågades. I samma undersökning framgår också att en majoritet av svenskarna (64 procent) är beredda att betala mer för glass som är ekologiskt producerad. För gruppen kvinnor var siffran ännu högre, 69 procent.

En majoritet av svenska folket anser också att det är viktigt att den glass de köper är producerad i Sverige. 57 procent svarade att man tycker det är mycket eller ganska viktigt.

Rolf Frid, vd för SIA Glass, tolkar resultaten av SIFO-undersökningen som att man tänker rätt på det halländska glassmejeriet:
– Svenska konsumenter bryr sig om vad de äter, och det gläder mig. Vår företagsfilosofi går ut på att framställa glass av färsk grädde och äkta råvaror.Vi tillh ör heller ingen stor multinationell livsmedelskedja och kan därför minimera klimatpåverkan avsevärt.

SIFO-undersökningen visar också skillnader i uppfattningar beroende på var i landet man bor och vilken politisk tillhörighet man har. Till exempel är glassens ursprung viktigare för centerpartister (71 procent) och kristdemokrater (68 procent) än för moderater (55 procent), socialdemokrater (60 procent) och folkpartister (48 procent).

Stockholmare är i högre utsträckning (74 procent) beredda att betala mer för ekologisk glass än göteborgare (54 procent). För boende i Västsverige, med Göteborg undantaget, är dock 68 procent beredda att betala ett högre pris för ekologisk glass.

Svenskproducerad glass är viktigast för boende i norra Sverige (70 procent). För boende i Norra Mellansverige, alltså Gävleborg, Dalarna och Värmland (74 procent), smålänningar (73 procent) och västsvenskar (70 procent) är äkta råvaror och naturliga ingredienser viktigast.

Det här var endast några exempel från den nya SIFO-undersökningen. Hela undersökningen finns att ladda ner på www.siaglass.se. SIFO gjorde undersökningen under perioden 9-12 juni i år.

Källa: SIA Glass AB